A distress signal

02 november 2009 at 08:13 (Vardag, Yemenresan) (, , , )

Jag fick hem min dator från reparatören i går, med det sorgliga beskedet att den inte har långt kvar att leva. Tre månader till som mest ett år har den innan moderkortet är helt slut. Det som hade hänt var att det RAM-minneschip som jag själv satte i för nästan två och ett halvt år sedan för att öka minnet från 512 till 1024 mb visade sig vara endast 99% kompatibelt (och ha riktigt dålig timing vad gäller att visa den där sista procenten), och har nu dömt datorn till undergång.

Så jag surfar på lånad tid. Förhoppningsvis överlever datorn Yemen, men det kan inte garanteras. Därför planerar jag nu att skaffa en smidig liten 10″-laptop. De är billiga, många av dem har utmärkt batteritid, och de är lätta att ha med sig. När jag kommer tillbaka till Sverige tänker jag jobba ihop pengar till en MacBook, men man tar liksom inte gärna med sig sin 20 000-kronorsdator överallt, så även när jag har uppnått detta är det en bra idé att ha en liten PC att ha i väskan.

Här kommer ni, mina svenska vänner, in. Eftersom moderkortskraschen kanske sker innan jag kommer hem och själv kan köpa en (vilket skulle innebära oändliga problem med att föra över alla mina data från denna dator till den nya), så vore det oerhört smidigt och uppskattat om det fanns någon som ändå skulle kunna vara sugen på ett besök till Yemen kunde agera ombud för mig, och köpa den dator jag pekar ut och ta den med sig ned hit. Det finns visserligen datorer att få tag på här nere, men glöm garanti, support och icke-arabiskt tangentbord. Svensk köprättslagstiftning är nice.

Och som jag redan poängterat i ett tidigare inlägg, så är det snorbilligt att åka hit (kolla på Turkish Airlines hemsida).

6 kommentarer

  1. Yomenhanna said,

    Jag är ju på väg ju 😀

    • anurlaiqar said,

      Jag låter inlägget ligga kvar som det är, utifall någon annan skulle få för sig att komma innan du.

    • Karolina said,

      Ett år försent!

  2. Inga said,

    Så roligt! Johanna berättade det via mail i går att hon reser till dig över julen.
    Det vore ju bra om du redan nu kommer med en önskelista till jul :), så kan vi kanske få skicka med Johanna något till julklapp.

    • anurlaiqar said,

      Jag tänker inte skriva någon önskelista, särskilt inte så här långt i förväg, och dessutom vill jag inte ha några onödiga grejer hemifrån en dryg månad innan jag åker hem.

  3. Inga said,

    Klart det inte ska vara onödiga saker, enbart saker du eventuellt skulle behöva. 😉

Kommentera

