Gästfrihet i ordets sanna bemärkelse

18 september 2009 at 22:06 (Vardag, Yemenresan) (, , )

Tidigare i kväll var jag, Isak, Rigmor, en kille vid namn Miguel som bor på centret och hans flickvän Ann(e?) uppe på berget som ligger söder om staden och som staden delvis är byggd på. Där uppe finns ett hus där det står en gammal kanon vänd ut mot staden. Under Ramadan avfyras den kanonen varje kväll när solen har gått ned för att markera att fastan är bruten, varefter alla stadens minareter sätter igång med sina böneutrop. Huset på vars gård kanonen står ägs av en vanlig yemenitisk familj som Miguel och Rigmor tycks känna, så vi blev insläppta och välkomnade.

Efter att kanonen avfyrats bjöd familjen oss på sin mat, och vilken mat sedan. Nu är jag medveten om att jag ännu är ny i denna kultur, och allt är fortfarande nytt och spännande (the honeymoon phase), men jag gillade verkligen maten och sättet på vilket man äter den. Det fanns flera rätter jag inte ens kan beskriva, för jag begrep inte vad de var för något, men det fanns ris, kyckling, tunt bröd som man använde för att plocka upp maten, någon slags gröt gjord på något sädesslag och vi hade fruktsallad med oss som vi lade till (för att döva våra samveten; de bjuder på sitt finaste fastän de kanske inte har så mycket, men fruktsallad är en bra kompensation eftersom det är lite lyxigt med frukt här nere).  Kvinnorna syns dock inte till under måltiden, för de äter separat från männen, och som det verkade så fick de äta det som blev över från männens måltid. Vi såg därför till att inte hugga in alldeles för vilt.

Det hela summerade ihop sig till en fantastisk kväll. Isak blev visad hur man knyter huvudsjalar, jag fick ett arabiskt namn (Amir, vilket betyder prins) och vyerna över staden var smått fantastiska. Jag skall följa upp detta inlägg med ett bildinlägg, så ni kan få ett hum om hur det såg ut och hur den här familjen bor.

Kommentera

