Lurade?

17 september 2009 at 17:51 (Vardag, Yemenresan) (, , )

Jag och Isak är just hemkomna från en affär som SFM har valt ut som sin ”stamaffär”. Personalen där vet om att vi brukar komma och brukar enligt Rigmor vara väldigt tillmötesgående.

Klockan sex på kvällen slår alla affärer igen och alla försvinner hem och äter eftersom det är Ramadan. Därför blir det lite extra kaos i trafiken precis dessförinnan, så bilfärden till affären var rätt intressant (som de flesta bilfärder i det här landet). Väl där handlade jag och Isak en hel del, och fick i slutänden betala 18390 rial (vilket motsvarar ungefär 720 kronor). Detta verkar verkligen vara alldeles för mycket, vilket jag och Isak misstänkte redan i affären och som Rigmor bekräftade när vi kom tillbaka. Misstankarna stärktes när vi gick ut med varorna till bilen, eftersom en av de som jobbar i affären följde med oss ut och hjälpte till att bära och packa in. När han såg bilen med SFM-märket på fick han väldigt bråttom att försvinna tillbaka till affären utan att ens säga hej då (vilket är ovanligt), så vi misstänkte att han insåg att vi var SFMare och fick dåligt samvete.

Rigmor sade att hon skulle åka dit och kolla upp saken. Hon skrev en fullständig lista av vad vi hade köpt. Om vi har blivit lurade så kommer hon att göra klart att det finns tusentals andra affärer i Taiz vi skulle kunna handla från, vilket inte vore så lönsamt för just den här butiksägaren.

Bland övriga nyheter kan jag ta upp att jag såg en kameleont på husväggen i förmiddags. Jag såg den bara för att den rörde sig, hade den varit stilla skulle jag aldrig ha sett den. Det finns gott om ödlor här, så det är inte sällan man ser något litet röra sig blixtsnabbt genom synfältets periferi. Övriga djur jag har sett häromkring är fladdermus, rovfågel och getter.

2 kommentarer

  1. Inga said,

    Hej!

    Hur har det gått? Har ni fått tillbaka pengar på det ni köpte?

    /Inga

    • anurlaiqar said,

      Nix, inget har hänt på den fronten.

Kommentera

